Vecka 29-30 »

Tisdag  27/7  mer om detta kommer imorgon 30/7

Måndag  26/7

Vi lämnar huset i Hjulsbro i dugg regn och tar oss vidare mot Ulrika,

Gamla Linköping

Innan vi lämnade Linköping åkte vi in till "gamla staden". Samtliga byggnader har flyttats till platsen från Linköpings centrum.

På bilderna nedan är vi inne i en skola och Roger sitter utanför en affär,

Det var verkligen trevligt och sevärt

Vi gick förbi ett komditori och de sålde gårdagens bakelser till halva priset-Detta kunde vi inte motstå och vi mumsade i oss dem hemma hos Ulla och Lars på landet i Svalsjö.

Svalsjö en underbar plats

Ann-Christine på bryggan vid sjön och i båten sitter Lars, Roger och Staffan

Söndag  25/7

Idag vaknade vi mrd duggregn . Vi åt en god frukost och bestämde oss för att strunta i regnet och fullfölja resplanen.

Vi körde på en massa helsköna vägar i götaland och hamnade  bland annat på bergs slussar

därefter åkte vi till Cloettas choklad fabrik men det förblir hemligt omvi köpte något ...hihi

Vi var också inne i Vreta Kloster kyrka , där en trevlig man guidade oss .Spånnande saker fick vi berättat för oss

På kvällen bjöd Ulla och Lars på en jättegod middag som bestodav lax med sparris och haricote verte, potatis och en god hollandaise sås

Männen tog sig ett natta bad som avslut på en trevlig regnig dag

//Godnatt jag skriver mer imorgon  Lotta

Lördag  24/7

Dagen startade bra med att Micke ringde kl 8:00 och vi fick prata med Wilma via Internet.

Lite sena var vi när allt var klart och jag bara skulle kolla att allt var ok hos Berris ...vad osar det jo "kattbajs" och Hannes grannens katt hade bajsat ner i Berrasrum....puh det var bara att städa undan det och lägga nytt i bajslådan.  gryts
Sena blev vi och Roger körde fortare än det var tänkt för att vi skulle hinna till vår mötesplats  kl 12:00

GPS en visade oss helt fel och vi fick ytterligare påbacknig på tiden

kl 12:30 var vi framme i i Skenäs och Anki Staffan Ullaoch Lars stod och väntade på oss

Foto på Roger från Fästning Stegeborg nedan där vi åt lunch

Foto från Gryts varv där vi bor över natten.  Vy från vårt rums fönster

Väldigt vackert trots regnet!

På kvällen åt vi en god middag  och gicksedan in på värdshuset och satt och påratade över en öl och lite snacks

Snipp och slut för idag . vid pennan lotta

MC-turen 2010 ”Östergyllen runt”

Lördag 24/7 kl 12.00: Start samling vid Skenäs färjeläge

Vi tar emot Sörmlänningar och Skåningar som väntas komma med Kvarsebofärjan över Bråviken. Avfärd över Vikbolandet till nästa färjeläge vid Stegeborg. Stopp för studier av känd fästning i Slätbaken. Vidare mot Valdemarsvik på mindre vägar. Eventuell proviantering i ”Vika”. Fortsatt färd ut mot kusten och övernattning i Gryt. Skepparstugan i Gryts Varv är bokad. (395 kr/person inkl frukost och lakan

Söndag 25/7: Besök i Fyrudden

Vi åker ut till Fyrudden för att studera båtlivet och få en vacker utsikt mot Gryts ytterskärgård där både Björn Borg och Henning Mankel inspirerats.

Åter mot inlandet via Valdemarsvik, Hannäs, Åtvidaberg, Bestorp med stopp i Bergs Slussar i Linköping. Göta kanal firar 200-årsjubileum sedan byggstart. Åter mot tätorten på ”slätta” och ett stopp i friluftsmuseet Gamla Linköping. Därefter till stans södra utkanter där vi övernattar i Hjulsbro.

Måndag 26/7: Mot Kindas berg, sjöar och skogar

Vi åker på krokiga vägar via Nykil och Ulrika för att finna frid i Ullas natursköna tassemarker där vi installerar oss. Om sällskapet så önskar tar vi en tredje färja till Torpön och kanske Sommen runt innan vi drar igång grillen, njuter av vinet och spelar Kubb.

Tisdag 27/7: Västerut med målet Omberg

Vägarna går mot Malexander, Boxholm, Väderstad med stopp vid Bjälbo kyrka, Tåkerns fågelstation och Alvastra Slottsruin. Vi kan säkert få en glimt av Ellen Keys Strand. Övernattning är bokat på Stocklycke Vandrarhem (295 kr/pers med frukost i dubbelrum) ” STF Omberg/Stocklycke är platsen för dig som söker själens ro och naturupplevelser utöver det vanliga. Här är tyst och stilla. Det enda som hörs är fågelsången. Bergets uråldriga och eviga härskarinna, drottning Omma, vakar över att allt går rätt till.”

Onsdag 28/7: Ombergs Hjässa bestigs till fots

Vi rider därefter på våra stålhästar norrut på enkelriktad väg över Omberg. Stopp för att insupa panoramavyn över Vätterns klara vatten. Efter en kort tur passerar vi Vadstena för att strax därefter inta Motalas Hamn med huvudattraktionen Motormuseet. Efter besöket drar vi åter till Östergötlands pärla Vadstena där vi intar våra rum på 27:ans nattlogi. (750 -850 kr/rum inkl lakan o frukost) Efter installation och förplägnad fotvandrar vi Storgatan ner till Nostalgiafton med rockband och veteranfordon vid Gustav Vasas slott. På vägen finns mängder av historiska sevärdheter som storkyrkan, munk- och nunnekloster.

Tordag 29/7: Avslutning

Gruppen upplöses för individuell hemtransport.

Vecka 24-24 »

Vecka 24

Måndag 14 /6

Sitter på tåget på väg upp till stockholm . Ska gå en utb. genom jobbet

Spännande!!

//Lotta

Tisdag 15/6

Sitter på tåget på väg hem från Stockholm. Känner mig nöjd med utbildningen . Troligtvis den sista innan semestrarna . Sedan får vi se vad som händer i höst. ;)

Grattis Mailin . Det är din dag idag nu när du fyller år.

Hoppas Karina, Micke  och Wilma kan komma och gratta dig . Hörde att Karina inte mår så bra.

Grattis från Roger och mig

Jag har inte tagit bilder denna gången i Stockholm ....jag tog ett uselt foto från tåget när jag satt och väntade på att det skulle gå. He he